Susanne Alt komt ditmaal met een warme funky jazz plaat. Waarbij enkele andere genres ook hun opwachting maken maar haar eigen bebop jazz stijl nimmer uit het oog gelaten wordt. Albumopener 'How To Kiss' heeft gelijk al een hoog funk gehalte mede door Thjs Cuppen op zijn Fender Rhodes en Thijs van Leer's Hammondspel. Een stuk groovier wordt het allemaal in de jamsessie van 'B. Jammin'' waar zowel Alt als haar band zich even lekker ontdoen van de dagelijkse sleur. De dame weet ons aardig omver te blazen met haar instrumentbeheersing. Een dosis blues wordt toegevoegd met 'Cold Sweat' oorspronkelijk geschreven door Alfred "Pee Wee" Ellis en uitgevoerd door James Brown. Zeker niet de minste en dus zeer gedurfd om daar aan te beginnen. Het tempo voor alle blazers wordt opgevoerd in 'Snokie' aangevuld met een paar vette riffs van Eran en de uitbundige (...) solo. Maar ons hart smelt pas echt bij 'What's Going On', het origineel is al prachtig maar deze vertolking geeft het nummer een extra warme gloed mee. De jaren dertig jazz standaard 'Willow Weep For Me' vindt ook een plekje op het album. Ook hier schittert het saxofoonspel van Alt in een weemoedig bluesgevoel. Dat de saxofoon zich ook goed leent voor wereldmuziek met een vleugje melancholie horen we in 'African Dream'. Alle regeltjes de deur uit met 'No Rules' waar er weer flink op los gebebopt wordt. Een dosis warme latin strijkt neer in het bossa nova-achtige 'Frida's Birds'. Waarna er nog een leuke kleine verrassing aan het einde van het album komt. Het instrumentarium krijgt namelijk een verrassende bijval van Susanne's zangstem in de cover van Ray Charles' 'Just A Little Lovin''. Hopelijk is dit niet de laatste keer dat ze een deuntje meezingt want het is een aangename aanvulling. Kortom: de twaalf tracks zijn een lekkere mix van sfeervolle ballads en pittige uptempo songs. Een fijne soundtrack voor een hopelijk evenzo zwoele en warme zomer.
English
Susanne Alt is coming this time with a hot funky jazz album. Some other genres also make their appearance but her own bebop style of jazz is always on the lurk. Album opener 'How To Kiss' has a high funk content because of Thjs Cuppen's Fender Rhodes and Thijs van Leer's Hammond. In the jam session of "B. Jammin'' it becomes even groovier where both Alt and her band are equally deliciously getting rid of the daily grind. The lady knows who to blow us away with her ??instrument control. A dose of blues is added with "Cold Sweat" originally written by Alfred "Pee Wee" Ellis and performed by James Brown. Certainly not the least, and therefore very daring. The tempo for all horn blowers is sppeding up in 'Snokie' supplemented by a couple of of chunky riffs and exuberant solo by Eran (...). But our heart really melts in 'What's Going On', the original is beautiful but this rendition gives the song an extra warm glow with it. The Thirties jazz standard "Willow Weep For Me 'is also finds a spot on the album. Again Alt's saxophone playing shines in a melancholy blues feel. That the saxophone lends itself well for world music with a touch of melancholy as can be heard in 'African Dream'. Away with all rules and regulations with "No Rules" where there is some bebop action going on. A dose of hot latin alights in bossa nova-like 'Frida's Birds'. Then there is a nice little surprise at the end of the album. The instrumentarium receives an unexpected addition from Susanne's voice in the cover of Ray Charles' "Just A Little Lovin''. Hopefully this is not the last time she sings a tune because it is pleasant. In short, the twelve tracks are a nice mix of atmospheric ballads and uptempo spicy songs. A fine soundtrack for a hopefully equally sultry and hot summer.