Wat mij betreft, had het er al eerder van mogen komen: een live-cd van Susanne Alt. Maar het wordt meteen goedgemaakt met een dubbelaar! En het is meteen zó live en zó lekker veel, dat je thuis meteen een avondje uit bent.
Een cd-concert met een duidelijke kop en staart. De band zet als opener het ophitsende 'Now Forever' in zonder de leading lady, die, duidelijk gemarkeerd door gejuich en applaus, een kleine minuut later opkomt; het slotnummer, 'Happy People In The Morning', met de langzaam opstartende piano-turbo van Thijs Cuppen, is de ultieme uitsmijter. Daar tussenin een gulle waaier van meer dan een dozijn stukken. Zeven van Alt zelf, en de rest van individuele bandleden (met een ruim aandeel van bassist Sven Schuster). Qua sfeer en stijl sluiten de composities naadloos op elkaar aan.
Een lekker stel bij elkaar, Alt, Cuppen, Schuster en Lemm. Stuk voor stuk muzikanten bij wie de muziek vanuit de tenen komt. En dat niet alleen. Hoewel allen relatief jong, getuigen hun verrichtingen van rijpheid en visie.
Om te beginnen met de leidster van het kwartet. Susanne Alt weet wat ze wil, en wat ze wil, doet ze briljant. Ze speelt met een exemplarisch gevoel voor structuur en ritme, en haar toon is ferm en onopgesmukt. De durf en de argeloze oprechtheid in haar spel doen mij aan Art Pepper denken. Een formidabele techniek in dienst van totale zelfexpressie, het jagen van climax naar climax, hoger en hoger, tot je toon vanzelf een keer overslaat en je maar weer terugkeert naar de aarde. No holds barred! Prachtig vind ik ook de ritmische patronen die ze lust, door een stuk of wat maten, om daarna haar melodische koers weer voort te zetten.
Dan de heren. Thijs Cuppen is een pianist met een percussieve aanslag, die, net als Alt, een voorliefde aan de dag legt voor bluesy spel, maar daar graag ook nog latin-elementen aan toevoegt om een geweldige ritmische power te ontwikkelen. Sven Schuster, zoals gezegd een gulle leverancier van composities op deze dubbelaar, beheerst de contrabas in alle voorbijkomende stijlen: blues, funk (licht als op een basgitaar), latin en swing. Uiterst fraai en markant is zijn gestreken spel, zoals in 'More Of That'. En last but not least Philippe Lemm, een uniek, vederlicht spelend drumtalent, dat elk ensemble waarin hij plaatsneemt doet rondvliegen als op een Perzisch tapijtje. Een deel van zijn muzikale kracht schuilt in zijn gebruik van de brushes, die hij niet reserveert voor – excusez le mot – 'roerbakken', maar ook hanteert in funky nummers, waar andere drummers er met stokken op los zouden meppen.
'Live At Bimhuis' is de ultieme live-cd. Susanne Alt creëert met haar kwartet een zinderende sfeer en een levendigheid (...) aan haar live-performances kan ik me alleen maar reserveloos overgeven.
English
by Paul van den Belt.
For me, it could have been released earlier: a live CD by Susanne Alt. But all is immediately made up with a double album! And it is so live and so much that you get the idea that you have a night out while you are at home.
A CD concert with a clear head and tail. The band put as opener the provocative "Now Forever", without the leading lady, who, clearly marked by cheers and applause, one minute later rises. The closing track, "Happy People In The Morning ', with the slow start-piano-turbo Thijs Cuppen, is the ultimate finish. In between a generous range of more than a dozen pieces. Seven of Alt itself, and the rest of individual band members (with a large share of bassist Sven Schuster). The atmosphere and style match the compositions seamlessly.
A nice bunch together, Alt, Cuppen, Schuster and Lemm. Each of them are musicians whose music comes from the toes. And not only that. Although all relatively young, prove their maturity and vision.
To begin with the leader of the quartet. Susanne Alt knows what she wants and what she wants, she does brilliantly. She plays with an exemplary sense of structure and rhythm, and her tone is firm and unadorned. The daring and guileless sincerity in her playing makes me think of Art Pepper. A formidable technique in the service of total self-expression, the hunting of climax to climax, higher and higher, until you reach the top and return again to earth. No holds barred! I also like the beautiful rhythmic patternsshe desires, during a couple of bars, and then continues her melodic direction again.
Then the men. Thijs Cuppen is a pianist with a percussive attack, which, like Alt, has a passion for bluesy spel, but also adds latin-like elements to a great rhythmic power development. Sven Schuster, such a generous supplier of compositions on this double album, masters the bass in all styles: blues, funk (with an ease as on a bass guitar), Latin and swing. Extremely beautiful and striking his bowing, as in "More Of That". And last but not least, Philippe Lemm, a unique, lightweight drum playing talent that lets each ensemble in which he plays fly around like on a Persian rug. Part of his musical strength lies in his use of the brushes, which he did not reserve for - pardon le mot - 'stir-frying, but also applies in funky numbers, where other drummers would go hitting with sticks. 'Live At The Bimhuis is the ultimate live CD. Susanne Alt, with her quartet, creates a thrilling atmosphere and liveliness (...) to its live performances, I can only surrender without reserve.